c14se.jpg

 

AZ OPEL ASTRÁK GYAKORI "TIPUSHIBÁI" (szerző: AUTÓDOKTOR)

 

-Az alapjárat fennakadása az Astráknál szinte sosem a gázbowden hibája miatt történik.! Általában az alapjárat szabályzó mechanikus hibája, mely tisztítással megszüntethető. A kartergáz lerakódása okozza, ám ha sokáig szenvednek vele, már a szabályzó motor elektromos részében olyan hibát is okozhat a mechanikus szorulás, ami miatt azt cserélni kell!

-Az 1,6-os "NZ" motorok nem különösebben makrancos mocik, mint ahogy általában az Opel motorok is elég strapabíróak és üzembiztosak. Tekintve, hogy komoly számú ilyen kocsi rója útjaink hibás felületét, olvashatunk itt is néhány hibáról, melyek elég bosszantóak tudnak lenni. Igazán a típus erényének azt tartom, hogy szinte sosem üzemképtelenséget kiváltó hibával bajlódik, inkább a rángatás, alapjárat és egyéb kisebb gondok keserítik a tulaj életét!

-A vezérmű szíj cseréjét nem szabad sokáig odázni, mikor eljön az idő, mert a megadott km-nél nem igazán sokkal képes többre. Érzékeny a szíj feszességének beállítására, mert ha kicsit is feszesebb, mint kell, rögtön morogni kezd és a vízpumpát is könnyen kinyírja. Ugyanez a helyzet a generátor hajtó szíjjal is. Csak az a generátor csapágyat és a tartóbak szilentjeit vágja haza túlfeszítés esetén.

-A motorolaj legyen mindig időben és megfelelő minőségűre cserélve, ezzel a vezérműtengelyt kíméled, melynek cseréje nem olcsó mulatság.

-Az első futóműben kényes pont az első lengéscsillapítók állapota, mert ha nem állnak helyt megfelelően, (már "fáradtak") a gömbfejek és a kormánymű gyors kiverődése következhet be!
A hátsó híd felfüggesztése és a fékszerkezet meglepően hatásosra sikerült a gyártóknak.

-A karosszérián elsősorban a már megszokott Opel gond, a hátsó sárvédő ívek korróziója az első szembe ötlő esztétikai és szerkezeti gond.

-Másodikként érdemes figyelni az első lengőkarok felfüggesztési pontjai körül jelentkező korrózióból és anyagfáradásból egyaránt eredő hibákat, melyek miatt a lengőkar "lélegezni" kezdhet és emiatt a kocsi stabilitásából veszít, majd a féltengelyeket kezdi egyik, vagy mindkét oldalon "enni". Ez már a futómű hiba haladó állapotának jele, és általában az első szériás Astrákon jelentkezik. Az utánuk jövőknél már kicsit erősebbre "sikerült" ez a vázrész is.

 

 

 

OLAJCSERE

 

tomors6301154.jpg

 

Motorban

Jómagam olajcserét megelőzően át szoktam motoröblítővel járatni a motort és csak utána eresztem le az olajat.

A motoröblítő feloldja a lerakódott szennyeződéseket és némelyik még védőbevonatot is képez.

A szakkönyv szerint az olajcserét

-benzinmotornál 15.000 km-terenként,

-dizelmotornál 7500 km-terenként,

-kisebb futásteljesítmény esetén pedig évenként tanácsos megejteni.

 

Természetesen az olajszűrő cseréje is meg kell történjen a friss olaj betöltése előtt!

 

Ajánlott a kocsiba gyári (GM) olajat tölteni az olajcsere alkalmával,(erről már több helyen is pozitív véleményeket olvastam, kiemelve az EGR szelepre kifejtett kímélő hatását!) ami nem is drága.

Éppenséggel  el is térhetünk a gyári olajtól;- kiváló alternatíva a


CASTROL Magnatec 10W-40 olaj.

210380_1_castrol-magnatec-10w-40-5-liter.png

Az olajszint mindig a nivopálca minimum és maximum értéke közé essék! Betöltésnél tehát ne kapkodjunk, csak kisebb adagokban töltsük be az olajat, amíg a nívopálcán el nem éri a kivánt értéket. Ezek után indítsuk be a motort és járassuk néhány másodpercig. Erre azért van szükség, mert az olajszűrő is felvesz majd némi olajat, amit a motor leállítása után utána is tudunk tölteni a kívánt optimális nívószintig.

 

sebvaltoolaj.jpg

 

Sebességváltóban

A hajtóműbe SAE 80W viszkozitású, API GL-4 minőségű kenőanyag az ideális.

 

No ez már egy kissé bonyolultabb művelet, hiszen a sebességváltóműre nem terveztek leeresztőcsavart, csak egy olajszint ellenőrző csavart.  Szándékosan, mert a szakkönyv szerint  "örök életre" szóló olaj van benne.sebvaltofedel.jpg

A cserélésével tehát nem kell fáradoznunk viszont alkalmasint tanácsos ellenőrizni az olajszintet és elégtelen olajszint esetén azt utánatölteni.

Az utántöltés elött ellenőrizzük az olajszintet, amit a sebváltónk jobb vagy bal oldalán található ellenőrzőcsavar kihajtásával tehetünk meg.tomorellenorzocsavar.jpg

Az olajszintnek pontosan az ellenőrzőnyílás alsó széléig kell érnie. ( kivéve 1.6 literes benzin- és 1.7 literes szívódizelmotor F13 hajtóművénél, ahol is az ellenőrzőnyilás alsó széle alatt 20 mm-rel kell lennie. Ezt egy meghajlított dróttal lehet ellenőrizni.)

Az utántöltést elvégezhetjük az ellenőrzőnyíláson slag segítségével, de praktikusabb erre a sebváltó tetején található "szuszogót" használni.szuszogo.jpg

Ezt egy 17-es villáskulccsal kicsavarjuk és egy tölcsér segítségével betölthetjök az olajat. Betöltés közben kísérjük figyelemmel az ellenőrzőnyílást és ha ott szépen megindul az olajcsöpögés, akkor el is értük a megfelelő szintet, abbahagyhatjuk a betöltést. Csavarjuk vissza az ellenőrzőnyílás csavarját, majd a szuszogót is hajtsuk be a helyére. Feltöltést gyári olajjal végezzünk, de ez sem szentírás.

 

ÜZEMANYAGSZŰRŐ

A benzinszűrőt a jobb hátsó kerék elött, a karosszériához egy acélpánttal rögzítve találjuk. Cseréje évenként ajánlott. Első lépésben az acélpántból "szabadítjuk ki " a régi szűrőnket; egy csavar kihajtásával. Utána a szorítóbilincseket lazítjuk fel, hogy lehúzhassuk a tömlőket. Számoljunk némi benzinkifolyással, úgyhogy ajánlatos valami edeény odakészítése, amiben ezt felfogjuk. Az új szűrőt az oldalán jelzett folyásiránynak megfelelően a tömlőkre csatlakoztatjuk, a bilincseket meghúzzuk, végül az acélpánttal a karosszériához rögzítjük.

benzinszur1.jpg hpim5723_640.jpg

 

ALAPJÁRATI MOTOR ( C14 SE motor)

 

alapjarati_motor2.jpg alapjarati_motor3.jpg

alapjaratimotor1.jpg

A POLLENSZŰRŐ elhelyezkedése és cseréje

 

pollen1.jpg

pollen2.jpg

 

A pollenszűrő (5.) cseréjéhez először el kell távolítanunk a műanyag "kötény lemezeket" (2.), majd a füleket (4.) lepattintva kiemelhető a szűrő. betesszük az újjat, füleket visszapattintjuk és visszaillesztjük a köténylemezeket.

 

 

HŰTŐVÍZ CSERE - FAGYÁLLÓVAL FELTÖLTÉS

hutorendszer.jpgcoolsystem.jpg

Képes útmutató "ASTRA F" Klikk ide! PDF Fájl

 

 

2010-opel-astra-5.jpg