AZ OPEL ASTRÁK GYAKORI "TIPUSHIBÁI" (szerző: AUTÓDOKTOR)
-Az alapjárat fennakadása az Astráknál szinte sosem a gázbowden hibája miatt történik.! Általában az alapjárat szabályzó mechanikus hibája, mely tisztítással megszüntethető. A kartergáz lerakódása okozza, ám ha sokáig szenvednek vele, már a szabályzó motor elektromos részében olyan hibát is okozhat a mechanikus szorulás, ami miatt azt cserélni kell!
-Az 1,6-os "NZ" motorok nem különösebben makrancos mocik, mint ahogy általában az Opel motorok is elég strapabíróak és üzembiztosak. Tekintve, hogy komoly számú ilyen kocsi rója útjaink hibás felületét, olvashatunk itt is néhány hibáról, melyek elég bosszantóak tudnak lenni. Igazán a típus erényének azt tartom, hogy szinte sosem üzemképtelenséget kiváltó hibával bajlódik, inkább a rángatás, alapjárat és egyéb kisebb gondok keserítik a tulaj életét!
-A vezérmű szíj cseréjét nem szabad sokáig odázni, mikor eljön az idő, mert a megadott km-nél nem igazán sokkal képes többre. Érzékeny a szíj feszességének beállítására, mert ha kicsit is feszesebb, mint kell, rögtön morogni kezd és a vízpumpát is könnyen kinyírja. Ugyanez a helyzet a generátor hajtó szíjjal is. Csak az a generátor csapágyat és a tartóbak szilentjeit vágja haza túlfeszítés esetén.
-A motorolaj legyen mindig időben és megfelelő minőségűre cserélve, ezzel a vezérműtengelyt kíméled, melynek cseréje nem olcsó mulatság.
-Az első futóműben kényes pont az első lengéscsillapítók állapota, mert ha nem állnak helyt megfelelően, (már "fáradtak") a gömbfejek és a kormánymű gyors kiverődése következhet be!
A hátsó híd felfüggesztése és a fékszerkezet meglepően hatásosra sikerült a gyártóknak.
-A karosszérián elsősorban a már megszokott Opel gond, a hátsó sárvédő ívek korróziója az első szembe ötlő esztétikai és szerkezeti gond.
-Másodikként érdemes figyelni az első lengőkarok felfüggesztési pontjai körül jelentkező korrózióból és anyagfáradásból egyaránt eredő hibákat, melyek miatt a lengőkar "lélegezni" kezdhet és emiatt a kocsi stabilitásából veszít, majd a féltengelyeket kezdi egyik, vagy mindkét oldalon "enni". Ez már a futómű hiba haladó állapotának jele, és általában az első szériás Astrákon jelentkezik. Az utánuk jövőknél már kicsit erősebbre "sikerült" ez a vázrész is.
OLAJCSERE
Motorban
A szakkönyv szerint az olajcserét
-benzinmotornál 15.000 km-terenként,
-dizelmotornál 7500 km-terenként,
-kisebb futásteljesítmény esetén pedig évenként tanácsos megejteni.
Természetesen az olajszűrő cseréje is meg kell történjen a friss olaj betöltése előtt!
Fontos, ha nem a legfontosabb a motor szempontjából, hogy a megfelelő olajat alkalmazzunk. Garantálja az üzembiztonságot, az optimális működési feltételeket és nem utolsó sorban meghosszabbítja az élettartamot.
A megfelelő olaj kiválasztása nem annyira nehéz, ha figyelembe veszünk néhány irányelvet és persze leszámolunk néhány mitosszal.
Első a gyári ajánlás. Ha Opel gyári olajat választunk, akkor ezzel nem tudunk mellé lőni. A többi gyártó olajai közül pedig érdemes a cimkén az alábbi GM specifikációs feliratot keresni: GM- LL-A-025 vagy GM-LL-B-025
Lehetőség szerint kerüljük a full-szintetikus olajokat! Keresgéljünk a 10W-40-es viszkozítású olajok kategóriájában, mert pl. 5W-40-es olajat aligha találunk fél-szintetikusban kivitelben, csak fullosban. Maradjunk meg a fél-szintetikus (semi-synthetic) olajoknál! Ennek legfőbb oka, hogy bár a full-synthetic olajok szinte minden tulajdoságukban felülmulják a fél-szintetikus motorolajokat, pont az egyik nagy erényük válik hátránnyá a mi öreg opel-motorunk esetében. Ez pedig a hőelvezető képesség. A szuper "kopáscsökkentő, extrém hőmérséklettűrő" adalékok védőréteg képződése egy ponton túl már gátolja a motor hőleadási képességét. Előáll a motor túlmelegedésének jelensége, ami leginkább a menetszél hiányában, álló helyzetben vagy araszolás közben következik be. A vízhőmérséklet mutatónk ilyenkor rohamosan a "piros/veszélyes" zonához közelít. A motor túlmelegedése káros az alkatrészek mindegyikére nézve és instabil állapotot hoz létre.
Néhány ajánlás a már bevált, a gyári olajtól eltérő választékból:
Speciális fél szintetikus motorolaj a legújabb nanotechnológiai eljárással készült kimagasló tribo technikai jellemzőkkel, speciális nano komplex adalékanyagokkal.
MANNOL O.E.M. 10W-40 Opel gépkocsik számára készített olaj
Az olajszint mindig a nivopálca minimum és maximum értéke közé essék! Betöltésnél tehát ne kapkodjunk, csak kisebb adagokban töltsük be az olajat, amíg a nívopálcán el nem éri a kivánt értéket. Ezek után indítsuk be a motort és járassuk néhány másodpercig. Erre azért van szükség, mert az olajszűrő is felvesz majd némi olajat, amit a motor leállítása után utána is tudunk tölteni a kívánt optimális nívószintig.
Sebességváltóban
No ez már egy kissé bonyolultabb művelet, hiszen a sebességváltóműre nem terveztek leeresztőcsavart, csak egy olajszint ellenőrző csavart. Szándékosan, mert a szakkönyv szerint "teljes élettartamra" szóló olaj van benne.
A cserélésével tehát nem kell fáradoznunk viszont alkalmasint tanácsos ellenőrizni az olajszintet és elégtelen olajszint esetén azt utánatölteni. Mindemellett érdemes átgondolnunk, hogy egy több éve a sebváltóban lévő, - bármilyen csúcsminőségű- olajnak milyen kenési értékei vannak egy frisshez képest. Ha így vesszük, akkor talán már érdemes elgondolkodnunk a váltóművünk időszakos olajcseréjéről.
Az utántöltés elött ellenőrizzük az olajszintet, amit a sebváltónk jobb vagy bal oldalán található ellenőrzőcsavar kihajtásával tehetünk meg.
Az olajszintnek pontosan az ellenőrzőnyílás alsó széléig kell érnie. ( kivéve 1.6 literes benzin- és 1.7 literes szívódizelmotor F13 hajtóművénél, ahol is az ellenőrzőnyilás alsó széle alatt 20 mm-rel kell lennie. Ezt egy meghajlított dróttal lehet ellenőrizni.)
Az utántöltést elvégezhetjük az ellenőrzőnyíláson slag segítségével, de praktikusabb erre a sebváltó tetején található "szuszogót" használni.
Ezt egy 17-es villáskulccsal kicsavarjuk és egy tölcsér segítségével betölthetjök az olajat. Betöltés közben kísérjük figyelemmel az ellenőrzőnyílást és ha ott szépen megindul az olajcsöpögés, akkor el is értük a megfelelő szintet, abbahagyhatjuk a betöltést. Csavarjuk vissza az ellenőrzőnyílás csavarját, majd a szuszogót is hajtsuk be a helyére. Feltöltést gyári olajjal végezzünk, de ez sem szentírás.
Váltóolaj mennyiség : 1.4 -1.6 liter
A hajtóműbe SAE 80W viszkozitású, API GL-4 minőségű kenőanyag az ideális.
Váltóolajok:
Opel gyári
MANNOL UNIVERSAL 80W-90
MANNOL FWD 75W-85
VEZÉRMŰ SZETT
A vezérműszett elemeit (bordásszíj, görgő, vízpumpa) meghatározott időszakonként ellenőrizni vagy cserélni kell.
A gyári ajánlás szerint: 60.000 km-terenként szükséges a csere.
Ettől függetlenül évenként érdemes ellenőriztetni szakemberrel a vezérműszij feszességét és a szett elemeinek állapotát. Ha szükséges a szíjfeszességet utána kell állítani és a szett elemeit cserélni kell.
Már csak azért is ajánlatos betartani a fenti ajánlásokat, mert meghibásodásuk (pl. szíjszakadás, szíjfogak kikopása, átugrása...stb.) a vezérlés elállítódását, rosszabb esetben pedig a motor károsodását (pl. a szelepek deformálódása) okozhatja.
A kereskedelmi forgalomban többféle gyártó, különböző árfekvésű termékeit találhatjuk meg. Ezekből válogathatunk igényeink és anyagi lehetőségeink szerint. Bevált márkák: Continental Contitech, Ruiville, Gates, SKF...stb.
Vásárlás előtt kérhetünk árajánlatot különböző tipusokra az alkatrész kereskedőtől, hogy tisztában legyünk az alkatrészárakkal, de tudnunk kell, hogy a szervizek nem nagyon szeretnek "hozott" anyagból dolgozni!(az alkatrészen is keresnek pár forintocskát, de ezt a jó viszony érdekében tanácsosabb rájuk hagyni!)
ÜZEMANYAG SZŰRŐ
A benzinszűrőt a jobb hátsó kerék elött, a karosszériához egy acélpánttal rögzítve találjuk. Cseréje évenként ajánlott. Első lépésben az acélpántból "szabadítjuk ki " a régi szűrőnket; egy csavar kihajtásával. Utána a szorítóbilincseket lazítjuk fel, hogy lehúzhassuk a tömlőket. Számoljunk némi benzinkifolyással, úgyhogy ajánlatos valami edeény odakészítése, amiben ezt felfogjuk. Az új szűrőt az oldalán jelzett folyásiránynak megfelelően a tömlőkre csatlakoztatjuk, a bilincseket meghúzzuk, végül az acélpánttal a karosszériához rögzítjük.
ALAPJÁRATI MOTOR ( C14 SE motor)
A POLLENSZŰRŐ elhelyezkedése és cseréje
A pollenszűrő (5.) cseréjéhez először el kell távolítanunk a műanyag "kötény lemezeket" (2.), majd a füleket (4.) lepattintva kiemelhető a szűrő. betesszük az újjat, füleket visszapattintjuk és visszaillesztjük a köténylemezeket.
HŰTŐVÍZ CSERE - FAGYÁLLÓVAL FELTÖLTÉS
Képes útmutató "ASTRA F" Klikk ide! PDF Fájl
HA NEM ÉG A "TOLATÓLÁMPA"
Ritkán ég ki a tolatólámpa izzónk, pláne egyszerre a kettő. Ilyenkor elöször a tolatólámpa kapcsolójának hibájára gyanakodjunk! Ezt a kis szerkezetet a sebességváltónk hűtő felöli oldalán kereshetjük. Könnyű ráismerni, mert egy elektromos vezeték kapcsolódik hozzá, lehúzható dugaljal. Az elektromos dugót kihúzzuk és egy kis drót darabbal összezárjuk a két nyílását. Ha kigyullad a tolatólámpánk, akkor már meg is van a hibaforrás; a kapcsoló. Autósboltba el; 1000-1500,-Ft körüli összegért veszünk egy újat. A régi kapcsolót kihajtjuk egy 19-es racsnis dugókulccsal, helyére becsavarjuk az újat. Elektromos dugó vissza, próba és megint évekig jó a tolatólámpánk.
C16NZ motorokra csereszabatos gyújtáselosztók típusszámai gyártók szerint
(ugyanaz a kivitel csak más a gyártó.)
Delco Remy DRD6317
Automega 3012110010
Quinton Hazell XDB137
Bosch 0986237S01
Opel és Vauxhall 1211408
TTV TZV6317 és D6317